training, classroom training, training and development

Szkolenia marketingowe

Reklamy Ads to narzędzie do promocji biznesu w internecie, które cechuje się wysoką skutecznością. Korzystać z niego może każdy przedsiębiorca, chociaż działania marketingowe będą tym skuteczniejsze, im lepiej poznamy możliwości systemów reklamowych, które umożliwiają ustawianie kampanii. Kompetencje potrzebne do prowadzenia kampanii reklamowych możesz zdobyć na dwa sposoby:

  • samodzielne, zapoznając się z bazą wiedzy, którą przygotowaliśmy poniżej i systemem reklamowym google
  • poprzez internetowe szkolenia Google Ads SchoolUp, które prowadzą doświadczeni praktycy rynkowi z indywidualnym podejściem do uczestników szkolenia!

Reklama Google Ads

Skuteczność reklamy w Google Ads to wypadkowa, na którą składają się mniej i bardziej oczywiste aspekty. Są to dobranie odpowiedniego formatu reklamy, a także zaopatrzenie w wartościowe treści, które odpowiedzą potrzebie użytkowników oraz określenie miejsc, w których następnie reklamy będą się wyświetlać docelowym odbiorcom.

Wynik jakości reklamy Google Ads

Po przeprowadzeniu analizy wyników wszystkich elementów składowych reklamy , algorytm zawarty w systemie Google Ads oblicza tzw. wynik jakości reklamy. Jest to szacowana przez system jakość reklam, których używamy w kampaniach, a także stron docelowych, do których prowadzą oraz użytych w kampanii słów kluczowych. Można powiedzieć, że ocena jest odzwierciedleniem tego, jak skutecznie reklamy odpowiadają na potrzeby użytkowników. Skuteczność mierzymy w skali 1–10 (gdzie 1 to wynik najgorszy, a 10 najlepszy). Im lepsze dopasowanie reklamy i strony docelowej do zapytań użytkowników, tym lepszy wynik sumaryczny. Ten z kolei pomaga uzyskać lepszą pozycję reklam Google Ads i niższe stawki za kliknięcie. Google nie udostępnia wszystkich danych dotyczących tego, co składa się na wynik jakości, jednak zadbanie o te podstawowe, na pewno przełoży się na jego podniesienie.

digital marketing, seo, google

Treść reklamy google ads w sieci wyszukiwania

Reklama tekstowa w Google Ads to rodzaj reklamy, który wyświetla się użytkownikom korzystającym z wyszukiwarki. Pojawia się osobom, które wpisują w niej użyte w kampanii słowa kluczowe. Składa się z kilku elementów. Każdy z tych elementów posiada limity długości, które mierzymy za pomocą liczby znaków (ze spacjami włącznie). Są to:

Nagłówek - jest to główna (jak sama nazwa wskazuje) oraz najbardziej widoczna część reklamy. To, co wyszczególnia nagłówek to rozmiar oraz pogrubienie czcionki. Nagłówek dostrzegamy jako pierwszy, więc jest swego rodzaju wizytówką, która zadecyduje o tym, czy utrzyma uwagę odbiorcy. Powinien jasno przedstawić, czym jest firma lub opisać produkt lub usługę, którą oferuje reklamodawca. (Limit znaków - 30)

Tekst reklamy - to właściwa treść reklamy, która składa się z dwóch linii tekstu. Wiersze powinny zawierać więcej informacji na temat reklamowanych produktów lub usług oraz zachętę, by klient odwiedził naszą stronę internetową. Myśląc nad treściami reklam, których użyjemy w naszej kampanii, miejmy na uwadze, że powinny one zawierać możliwie dużo znaków. Najlepiej, by teksty były stworzone tak, by liczba znaków zbliżyła się do limitu. (Limit znaków - 90)

Wyświetlany adres URL - jest to link, który klienci zobaczą w reklamie w Google. Nie jest to rzeczywisty adres, na który użytkownicy będą przekierowani po kliknięciu reklamy, a jedynie taki, który chcemy, by się wyświetlał. (Limit znaków - po 15 na każdą z dwóch ścieżek)

Docelowy URL - to strona, na którą użytkownicy trafią po kliknięciu reklamy.

digital marketing, seo, google

Reklama Google Display Network

Reklama Google Display Network (w skrócie GDN) to tak zwane reklamy displayowe/banerowe. Wyświetlają się one w sieci reklamowej Google (sieć reklamowa Google to zbiór współpracujących z nim stron) oraz wyszukiwarce Google, a także sieci partnerskiej. Sieć partnerska to zbiór witryn, których właściciele umożliwiają reklamowanie się na nich za pomocą Google Ads. Za pomocą tych reklam, możemy docierać do użytkowników, podczas gdy ci korzystają z milionów stron i aplikacji oraz z usług Google (np. YouTube i Gmaila).

Kampanie w sieci reklamowej pozwalają przyciągać uwagę klientów na etapie wkraczania na ścieżkę zakupową. Ten rodzaj kampanii umożliwia docierania do klientów, zanim zaczną oni szukać oferowanych produktów lub usług. Reklama banerowa otwiera lejek, którego kolejnym etapem mogą być np. kampanie produktowe. Takie działanie może mieć duże znaczenie przy tworzeniu i implementacji ogólnej strategii reklamowej. Dzięki temu rodzajowi reklamy pozyskasz ruch oraz zbudujesz świadomość marki.

Elastyczne reklamy displayowe w sieci wyszukiwania

Kampanie w sieci reklamowej korzystają z elastycznych reklam displayowych. Reklamy te automatycznie dostosowują swój rozmiar, wygląd i format do niemal każdego wolnego miejsca na reklamę. Zwiększają skuteczność kampanii, która ma prowadzić do zdobywania nowych klientów. Rola reklamodawcy polega wyłącznie na dostarczeniu do Google Ads różnych zasobów, w postaci obrazów, nagłówków, logo, filmów oraz tekstów reklam, a algorytm sam eksperymentuje i dobiera optymalne ich kombinacje. Dobiera kompozycje, które następnie pojawią się w witrynach, aplikacjach na YouTube i Gmailu. By stworzyć graficzne reklamy elastyczne, możemy skorzystać z bezpłatnej biblioteki obrazów Google. Znajdziemy w niej grafiki na każdą okazję. Korzystanie z biblioteki jest proste i szybkie, a uzyskane kreacje nie odbiegają od takich, które zaprojektowałby grafik.

Formaty Reklam GDN w sieci reklamowej

Na jednym koncie Google Ads, a w niektórych przypadkach w tej samej kampanii, możemy wyświetlać wiele rodzajów reklam. Poza najczęściej wybieranym formatem GDN czy reklamą elastyczną, możemy zdecydować się na używanie własnych banerów o określonych rozmiarach. Istnieje kilkadziesiąt dostępnych formatów reklam, które możemy wykorzystywać w działaniach marketingowych. Zależnie od wybranego formatu, reklama będzie wyświetlać się w dostępnych dla tego formatu miejscach. Niektóre strony umożliwiają wyświetlanie reklam tylko o określonych wymiarach.

Kwadratowe i prostokątne

200 × 200 Mały kwadrat

240 × 400 Pionowy prostokąt

250 × 250 Kwadrat

250 × 360 Potrójny szeroki ekran

300 × 250 Baner śródtekstowy

336 × 280 Duży prostokąt

580 × 400 Netboard

Wieżowiec

120 × 600 Wieżowiec

160 × 600 Szeroki wieżowiec

300 × 600 Reklama na pół strony

300 × 1050 Pionowy

Długi baner

468 × 60 Baner

728 × 90 Długi baner

930 × 180 Górny baner

970 × 90 Powiększony długi baner

970 × 250 Billboard

980 × 120 Panorama

Na urządzenia mobilne

300 × 50 Baner na urządzenia mobilne

320 × 50 Baner na urządzenia mobilne

320 × 100 Duży baner na urządzenia mobilne

Kampania remarketingowa

Remarketing służy do wyświetlania reklam osobom, które już trafiły do witryny bądź aplikacji. W kampaniach tych dostępne są dodatkowe ustawienia i raporty, dzięki którym możemy docierać do określonych użytkowników.Do wyświetlania reklam remarketingowych może służyć zarówno sieć reklamowa, jak i sieć wyszukiwania - to świetne narzędzie dla każdego e commerce. Kiedy użytkownik wchodzi w interakcję z reklamą lub na stronę internetową, automatycznie wpada na tzw. listę remarketingową. Może to być lista wszystkich użytkowników, bądź takich, którzy odwiedzili na stronie daną sekcję, np. podstronę “kontakt”. Mogą to być również użytkownicy, którzy dodali produkt do koszyka, bądź zaczęli transakcję, ale jej nie sfinalizowali.

Kierowanie remarketingu

Reklamy wyświetlane w ramach kampanii remarketingowej możemy kierować np. na użytkowników, którzy odwiedzili określone miejsce w witrynie, czy też spędzili na stronie wystarczająco dużo czasu. Tacy użytkownicy są już potencjalnie zainteresowani produktem bądź usługą, dlatego remarketing zwykle cechuje się wyższym od innych rodzajów reklam, współczynnikiem konwersji.

Konfigurując remarketing warto ustawić tzw. capping, czyli maksymalną dzienną częstotliwość wyświetlania reklam użytkownikowi. Jeśli odbiorca nie będzie mógł uwolnić się od śledzącej go reklamy, może zdarzyć się, że osiągniemy efekt odwrotny od zamierzonego i ta jedynie zniechęci go do odwiedzenia strony bądź dokonania zakupu.

presentation, statistic, boy

Marketing w wyszukiwarkach

Marketing w wyszukiwarkach to jeden z najlepszych sposobów, by skutecznie zaprezentować w internecie ofertę, np. za pomocą systemu Google Ads. Działania te mają na celu uzyskanie jak najlepszych pozycji witryny w odpowiedzi na wpisywane przez użytkowników słowa kluczowe. Chociaż jest to olbrzymia dziedzina, na temat której powstał już niejeden e-book, to na marketing w wyszukiwarce składają się dwie główne gałęzie – SEO i PPC, czyli linki organiczne i kampanie płatne.

SEO – Search Engine Optimization

SEO (pozycjonowanie organiczne) jest procesem długofalowym, wymagającym konsekwentnego działania budującego pozycję w wynikach organicznych (niepłatnych) i reagowania na zmiany w algorytmach. Na treść i miejsce linku w wyszukiwarce wpływa struktura samej witryny. Dlatego jednym z pierwszych działań, które powinniśmy podjąć w przypadku SEO, jest audyt. Audyt SEO pozwala wyłapać potencjalne trudności i pozyskać wartościową wiedzę nt. strony. O ile czynności poprawiające pozycję wymagają wkładu specjalistów, tak kliknięcia wygenerowane przez wysokie pozycje organiczne witryny są już bezpłatne – to sprawia, że jest to świetna inwestycja długoterminowa.

presentation, statistic, boy
presentation, statistic, boy

PPC – Pay Per Click

Pay per click to model rozliczania, w którym płacimy wyłącznie za kliknięcia, które generują nasze kampanie. Ten rodzaj promocji jest również określany performance marketingiem, lub też marketingiem efektywnościowym. Wykorzystując kampanie płatne w wyszukiwarce możemy określić, na jakie dokładnie potrzeby odpowiadamy i dopasować do nich odpowiedni komunikat. Dostosowane pod kątem treści oraz targetowania reklamy, skuteczniej zachęcą potencjalnego klienta do skorzystania z usług Twojej firmy. PPC charakteryzuje spora dynamika treści – w przypadku akcji promocyjnych, zmiennej oferty, i innych powodów dla których chcielibyśmy zmieniać na bieżąco tekst reklamowy, warto postawić na marketing w Google Ads, gdzie można to zrobić z dnia na dzień i otrzymać fakturę VAT. Zmiany w tekstach reklamy następują natychmiast po ich opublikowaniu, co daje możliwość bieżącego dopasowania wyświetlanych treści.

Jak podejść do marketingu w wyszukiwarce?

Marketing w wyszukiwarce jest tematem dosyć złożonym. Do sprawnego działania wymaga znajomości podstaw marketingu internetowego oraz mechanizmów, które kryją się za kampaniami Google Ads. Są to np. strategie ustalania stawek, dobór słów kluczowych treści reklam. To także wybór odpowiedniej strategii, uwzględniającej także nasze cele biznesowe - zarówno krótko, jak i długoterminowe. To również znajomość ciągle zmieniającego się interfejsu Google Ads, a także rynkowych trendów. Mierzenie poszczególnych ważnych zdarzeń na witrynie jest warunkiem koniecznym, by można było skutecznie optymalizować i oceniać wpływ kampanii na biznes. Warto zatem przed rozpoczęciem działań wdrożyć odpowiednie rozwiązania analityczne, najlepiej z pomocą specjalisty - tutaj nie wystarczy dzień szkolenia. Najpopularniejszym narzędziem analitycznym jest Google Analytics 4. Pozwala ono analizować trafiający na stronę ruch oraz konfigurować zdarzenia czy listy remarketingowe. Natomiast to do naszej decyzji należy, czy samą opiekę nad kampaniami reklamowymi powierzymy agencji, czy podejmiemy się tego sami.

presentation, statistic, boy

Jakie są rodzaje reklam w wyszukiwarce?

Podstawowe rodzaje to reklama tekstowa kierująca na stronę, reklama typu „tylko połączenie” oraz reklamy zakupowe. Reklama tekstowa pozwala na pozyskanie ruchu do witryny oraz generowanie tam dalszych interakcji. Reklama typu „tylko połączenie” jest przydatna, kiedy głównym sposobem pozyskiwania kontaktów z racji rodzaju biznesu są telefony – znacząco upraszcza to wówczas proces generowania klientów. Reklama zakupowa za to opiera się na feedzie zakupowym zawierającym produkty z oferty e-commerce. Ma ona tę przewagę, że potencjalny klient widzi zdjęcie i cenę produktu jeszcze przed kliknięciem, a po jego wykonaniu trafia od razu na stronę danego produktu. To zwykle przekłada się na osiąganie wyższego współczynnika konwersji oraz sprzedaż.

presentation, statistic, boy

Jak pozyskać wiedzę w temacie marketingu w wyszukiwarce?

W sieci jest sporo materiałów pozwalających na samodzielną naukę w zakresie Google Ads czy Facebook Ads, ale również analityki. To np. tworzenie kampanii, analiza danych, projektowanie skutecznych reklam, docieranie do klientów i zwiększanie sprzedaży. Podstawy marketingu internetowego Google to przykładowy kurs z certyfikacją, który pozwala na poznanie najważniejszych kwestii dotyczących marketingu internetowego. Sama certyfikacja Google Ads także pozwala na zapoznanie się z mechanizmami prowadzenia kampanii w wyszukiwarce. Na tym nie kończą się możliwości - poza Google możemy sięgnąć po wiedzę i pomoc praktyków z doświadczeniem. Uczenie się marketingu w wyszukiwarce od praktyków wnosi całkiem nową jakość w prowadzone przez nas kampanie Google Ads – choćby dlatego, że nabywane z czasem doświadczenie przekłada się na dużo bardziej sprawną reakcję na nietypowe wydarzenia, większą pewność w podejmowaniu ryzyka w celu poprawy wyniku i odważnego testowania nowych rozwiązań. Pozyskując wiedzę na własną rękę istnieje ryzyko zapętlenia się - w końcu musisz wiedzieć, że o czymś nie wiesz, żeby się tego nauczyć. Dlatego ucząc się samemu, nie zawsze uda Ci się poprawnie zdiagnozować, które elementy kampanii wymagają dopracowania.

Narzędzia Google Ads

Chcesz samodzielnie prowadzić kampanie reklamowe w ekosystemie Google i zastanawiasz się, jakie narzędzia są potrzebne, aby efektywnie realizować założenia działań, a tworzenie kampanii zajmie kilka chwil?

Przedstawiamy kilka najbardziej popularnych i skutecznych narzędzi Google Ads:

Google Ads Manager

Dawniej nazywany Ad Words Managerem, jest to panel reklamowy Google Ads służący do podglądu realizacji oraz edycji kampanii obecnych na kontach reklamowych. Umożliwia tworzenie kampanii pokrywających cały ekosystem Google, m.in takich jak: kampanie Search, Display, kampanie w aplikacjach, kampanie Discovery oraz YouTube Ads. Dzięki obecności Smart Bidding, który przy pomocy algorytmów dobiera stawki w kampaniach reklamowych. Powoli odchodzi się w kampaniach Google od manualnego biddowania kampanii i coraz częściej stawia na ich automatyzację. Taki trend obserwujemy nie tylko w Google Ads, ale i całej branży marketingu, gdzie sztuczna inteligencja odgrywa coraz większą rolę we wszystkich procesach.

Google Keywords Planner

Chcesz stworzyć listę keywordsów kampanii i zastanawiasz się, jak najlepiej dobrać słowa kluczowe? Bardzo pomocny w tworzeniu struktury kampanii będzie Google Keywords Planner - jego obsługi nauczysz się w kilka chwil. Szkolenie potrwa zaledwie kilka minut, a wiedza, którą zdobędziesz, z pewnością okaże się przydatna w Twoich działaniach efektywnościowych. Planer Słów Kluczowych umożliwia sprawdzenie, jakie frazy miały największą ilość wyszukiwań w poszczególnych miesiącach poprzedniego roku oraz jak kształtowały się stawki za poszczególne słowa kluczowe. Czasem może zdarzyć się, że zbliżone do siebie słowa mają mocno odbiegające od siebie stawki, dlatego warto poświęcić chwilę na dogłębną analizę puli słów kluczowych. Narzędzie to umożliwia również estymację realizacji kampanii: sprawdzenie potencjałów w odniesieniu do liczby kliknięć i konwersji oraz poziomu średniego CPC w przypadku konkretnej listy słów kluczowych. Po wpisaniu kilku podstawowych słów kluczowych ze struktury, Keyword Planner wyświetli propozycje wielu innych fraz o dobrej widoczności. Co więcej, Planner Słów Kluczowych pomoże w prześwietleniu strony docelowej i zaproponuje na tej podstawie słowa kluczowe pasujące do kampanii. Pamiętaj, by nie ufać analizie bezgranicznie - czasem planer zasugeruje słowa, które są pokrewne z branżą lub zawartością strony, jednak mogą one okazać się mało trafione w kontekście kampanii, lub ich średni koszt kliknięcia może być wysoki.

Google Ads Editor

Dawniej nazywany Edytorem Google Adwords. Absolutnie niezbędne narzędzie, gdy chcesz wrzucić rozbudowaną strukturę kampanii Google Ads na konto lub pracować nad kampanią offline. Umożliwia łatwe i szybkie tworzenie kampanii, a także edycję różnych elementów kampanii jednocześnie. Dużym plusem jest to, że zmiany nie są implementowane w czasie rzeczywistym, a dopiero po wgraniu ich na konto za pomocą narzędzia. Możemy zatem tworzyć sobie wersję roboczą kampanii, którą później wrzucimy na konto za pomocą jednego kliknięcia. Dzięki Google Ads Editor masz możliwość aktywowania setek słów kluczowych i grup reklam, dopasowania tekstów reklamowych za pomocą kilku kliknięć. Tworzenie reklam oraz dodawanie rozszerzeń, lokalizacji i innych cech do wybranych kampanii lub grup reklam, trwa kilka chwil. Masz możliwość kopiowania poszczególnych elementów ze starszych kampanii do tych nowopowstałych, co sprawia, że prace na koncie stają się bardziej wydajne, a pomiędzy kampaniami można poruszać się przy użyciu klawiszy strzałek. Pracując w Google Ads często spotkasz się z sytuacją, w której interfejs potrzebuje dłuższej chwili na wprowadzenie modyfikacji, natomiast edytor charakteryzuje się szybkością działania i niezawodnością.

YouTube Ads

Kampanie reklamowe wideo online umożliwiają dotarcie do użytkowników YouTube oraz partnerów wideo w sieci reklamowej Google. Masz możliwość wyboru spośród różnych celów reklamowych, typów kampanii oraz formatów reklam. Kampanie wideo, podobnie jak inne kampanie w systemie Google, mogą oddziaływać na sprzedaż, ruch na stronie lub świadomość marki. Zależnie od celów reklamowych oraz priorytetów, możesz wybrać odpowiadające cele. Kampanie możemy kierować przy pomocy tematów, keywordsów i danych demograficznych. Możesz również wyświetlać reklamy na kanałach wybranych twórców, lub nawet konkretnych filmów. Dostępne formaty reklamowe to możliwe lub niemożliwe do pominięcia In-Stream, krótkie maksymalnie 6-sekundowe bumpery reklamowe, reklamy In-Feed oraz reklamy Out-Stream, które wyświetlają się w witrynach i aplikacjach wypełniających sieć reklamową. Reklama wideo charakteryzuje się innym modelem rozliczania, ponieważ nie jest to zwykłe CPC (cost per click) a CPM (cost per mile) czyli koszt za tysiąc wyświetleń kreacji.

Szkolenia Google Ads

Stawianie pierwszych kroków na platformie Google Ads może okazać się nie lada wyzwaniem. Interfejs jest przyjazny i intuicyjny, jednak kryje w sobie setki funkcji, których zastosowanie może pozostawać nieznane przez długi czas nawet dla zaawansowanych użytkowników, którzy na co dzień zajmują się prowadzeniem kampanii. Chociaż samo tworzenie kampanii wydaje się proste, to jest do wrażenie dosyć pozorne. Czeka nas bowiem dobranie właściwej grupy odbiorców, ustawienie dopasowania słów kluczowych, podpinanie list remarketingowych, korzystanie z narzędzi, jak planer słów kluczowych, śledzenie konwersji, optymalizacja kampanii oraz wiele innych kwestii. Przed nami staną wyzwania, z którymi trudno będzie sobie poradzić mając wyłącznie wiedzę teoretyczną.

presentation, statistic, boy

Szkolenie zaawansowane

Na szczęście nasze początki korzystania z platformy Google Ads nie muszą wcale tak wyglądać, a optymalizacja kampanii nie musi wiązać się z dogłębną znajomością konta Ads czy Google Analytics! Dla tych, którzy chcą szybko i sprawnie nauczyć się projektowania oraz optymalizacji kampanii, do dyspozycji pozostaje wiele szkoleń online. Mogę one pomóc rozpocząć swobodne poruszanie się po systemie reklamowym oraz doskonalić nabyte już umiejętności. Wiele z dostępnych materiałów jest darmowych, a zdecydowana część oferuje otrzymanie certyfikatów poświadczających o zdobytych podczas szkolenia umiejętnościach. Takie certyfikaty to świetny dodatek do CV - polecam każdemu! Niektóre szkolenia Google Ads prowadzą praktycy rynkowi, pracownicy agencji lub domów mediowych. Sposób przekazywania wiedzy jest przystępny i pomaga szybko zdobyć nowe umiejętności, nawet w dwa dni szkolenia.

Poniżej przedstawiamy listę bezpłatnych szkoleń, które są dostępne w internecie i skupiają się wokół platformy Google Ads. Pozwolą Ci oszczędzić stresu, a także przepalania pieniędzy na niesprawdzone i nietrafione działania reklamowe na Twoim koncie. Jakie szkolenie wybrać?

Skillshop

Skillshop oferuje rozbudowane kursy i szkolenia pomagające poszerzyć wiedzę o narzędziach oferowanych przez Google. Jednym z takich narzędzi jest Google Ads, a szkolenia związane z tą platformą pomagają doskonalić się w zakresie wszystkich rodzajów kampanii, od sieci wyszukiwania, po reklamy produktowe. Lekcje możemy wygodnie filtrować, korzystając z kryteriów takich jak poziom zaawansowania, czas, który chcemy poświęcić na naukę, czy możliwość otrzymania certyfikatu pod koniec szkolenia. Skillshop oferuje także serię filmików szkoleniowych, dla osób które cenią sobię taką formę przyswajania wiedzy.

Szkolenie google adwords: https://skillshop.exceedlms.com/student/catalog/list?category_ids=53-google-ads?use_local=true

Poziom: każdy

Certyfikat: Tak

Ocena użytkowników: między 4.5 a 4.8/5 (w zależności od modułu)

Google Internetowe Rewolucje - Podstawy marketingu internetowego

Kolejne szkolenie zawiera oficjalne materiały Google i oferuje zestaw ćwiczeń i praktyk dla osób, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę w świecie marketingu internetowego. Kurs trwa średnio około 40 godzin, a składają się na niego zbiory lekcji tematycznych i ćwiczenia praktyczne. Po skończonym kursie możemy rozwiązać test. Jeśli uda nam się skończyć go z wynikiem pozytywnym, otrzymamy certyfikat poświadczający o zdobytej wiedzy. Szkolenie skupia się nie tylko na platformie Google Ads, a zawiera przeróżne moduły. Pozyskana w taki sposób wiedza przyda się np. przy tworzeniu kampanii. W ramach Rewolucji znajdziemy również szkolenie z zakresu Google Analytics. Google prowadzi również szkolenia Google Ads w ramach Akademii Google Partners.

Szkolenie google ads: https://learndigital.withgoogle.com/internetowerewolucje/course/digital-marketing

Poziom: podstawowy

Certyfikat: Tak

Ocena użytkowników: Brak

SchoolUP - Szkolenie Google Ads

website, development, setting

Jeśli Twoim priorytetem jest zdobycie rzetelnej wiedzy oraz praktyki, które pozwolą skutecznie prowadzić kampanie Ads oraz analiza wyników w Google Analytics, a nie certyfikat, świetnym rozwiązaniem będzie skorzystanie ze szkoleń SchoolUP. Szkolenia są prowadzone przez doświadczonych ekspertów, którzy na co dzień zajmują się tworzeniem oraz optymalizowaniem kampanii w Google Ads. Tego typu szkolenie znajdziemy na stronie agencji Up&More lub na stronie Schoolup.pl. Eksperci zebrali tam również kompendium wiedzy, potrzebnej by zacząć swobodnie poruszać się po świecie reklamy internetowej.

Korzystając ze szkoleń Google Ads oraz Google Analytics, dowiesz się jak: tworzyć teksty reklamowe, obsługiwać systemy reklamowe, stworzysz swoją pierwszą kampanię, bądź zwiększysz liczbę konwersji. Możesz być nowicjuszem, bądź obsługiwać systemy Ads na poziomie zaawansowanym, szkolenia są dopasowane do umiejętności!

Taki rodzaj szkolenia niesie ze sobą szereg korzyści. Po pierwsze, uczysz się zarówno teorii, jak i praktyki - i to jednocześnie! Podczas zajęć z trenerem możecie optymalizować prowadzone przez Ciebie kampanie i rozwiązywać realne problemy. Trener pomoże w przygotowaniu, implementacji oraz optymalizacji kampanii, a także nauczy Cię jak płynnie poruszać się po systemie Google Ads czy Facebook Ads. Dzięki takiemu podejściu przyswoisz wiedzę zdecydowanie szybciej niż w przypadku tradycyjnej nauki samemu. Będziesz mieć również pewność, że dzięki opiece trenera, nie przeoczysz żadnego elementu i nauczysz się wszystkiego, czego potrzebujesz w procesie prowadzenia działań marketingowych.

To, co wyróżnia SchoolUp, to indywidualne zajęcia z trenerami, a nie pakiet szkoleń, który ma przekazać jak najwięcej skondensowanej wiedzy przez dzień szkolenia.

website, development, setting

Szkolenie: https://www.schoolup.pl/

Poziom: każdy

Certyfikat: Nie

LinkedIn Learning - Google Ads Essential Training

Junior czy marketing manager? LinkedIn Learning posiada szeroką ofertę szkoleń z obsługi narzędzi, które umożliwią Ci szybki rozwój kariery zawodowej na wielu stanowiskach. Jednym z dostępnych kursów, jakie możesz znaleźć na platformie, jest Google Ads Essential Training. To zajęcia składające się z serii lekcji w formie wideo. Znajdziesz tam praktyczne wskazówki, które umożliwią Ci względnie szybkie opanowanie platformy Google Ads. Każde szkolenie posiada transkrypt, który ułatwia przyswajanie materiałów. Minusem takich szkoleń jest to, że znajdziesz tam wyłącznie wiedzę teoretyczną, która nie zawsze przekłada się na praktyczne potrzeby marketingowe.

Szkolenie: https://www.linkedin.com/learning/google-ads-essential-training

Poziom: podstawowy

Certyfikat: Nie

Ocena użytkowników: 4.8/5

LinkedIn Learning - Advanced Google Ads

Szkolenie zaawansowane, oferowane przez LinkedIn Learning. To kurs dla użytkowników, którzy zdążyli już postawić swoje pierwsze kroki w dziedzinie performance marketingu. Możliwe jest przejście przez niego za darmo w ramach miesiąca próbnego korzystania z LinkedIn Learning Premium. W kursie znajdziesz zaawansowane techniki optymalizacji oraz prowadzenia kampanii. Pierwszy kurs na LinkedIn Learning jest darmowy, nawet bez wybierania opcji próbnego miesiąca, co pozytywnie wpływa na opinie uczestników. Po zakończonym szkoleniu możemy uzyskać certyfikat, który ukazuje się na naszym profilu LinkedIn. Podobnie jak w przypadku szkoleń z podstawowego zakresu, tak i tutaj, szkolenia są teoretyczne i nie umożliwiają zdobycia praktycznej wiedzy.

Szkolenie: https://www.linkedin.com/learning/advanced-google-ads

Poziom: Zaawansowany

Certyfikat: Tak

Ocena użytkowników: 4.7/5

Metody rozliczeń w Google Ads

Poza szkoleniami, które znajdziemy w internecie, warto poszerzać swoją wiedzę śledząc nowinki z branży i być na bieżąco z artykułami publikowanymi przez ekspertów marketingu internetowego. Szczególnie zachęcamy do zapoznania się z treściami, które znajdziecie na blogu Up&More! Znajdziecie na nim rzetelne informacje oraz nowości ze świata marketingu, którymi dzielą się praktycy rynkowi. CPC, CPM i CPA – metody rozliczeń za reklamę w Google Ads

CPC – cost per click

CPC – cost per click – jest to koszt jednego kliknięcia w Twoją reklamę. W kampaniach, w których mamy określony CPC, możemy ustalić maksymalną wartość, która nie powinna zostać przekroczona. Przeważnie będzie ona niższa, a stawka jaką płacimy ostatecznie za kliknięcie jest nazywana „rzeczywistym CPC”. Oblicza się je dzieląc łączny koszt kliknięć przez liczbę kliknięć, bardzo logiczne 😊.

presentation, statistic, boy

Ile powinno wynosić śr. CPC?

Nie ma jednolitej odpowiedzi na to pytanie. Średni koszt kliknięcia będzie zależny od rodzaju prowadzonej kampanii, wybranej grupy docelowej, branży, czy nawet obszaru geograficznego, w którym wyświetlamy reklamy. Najniższe CPC uzyskamy korzystając z kampanii zasięgowych, zorientowanych na budowanie wizerunku i docieranie do nowych użytkowników. Najwyższe CPC będzie wtedy, kiedy zdecydujemy się na pozyskiwanie ruchu o wysokiej jakości, np. stosując w kampanii słowa kluczowe z dopasowaniem ścisłym. Bardzo wiele zależy również od konkurencyjności branży. Najwyższymi stawkami za kliknięcia cechują się branże high-techowe, jak deweloperzy software itp.

Ciekawostką jest, że w przypadku reklam hoteli śr. CPC może być wyższy niż maks. CPC, ponieważ maks. CPC jest mnożony przez liczbę nocy w planie podróży. „Na przykład jeśli maks. CPC wynosi 2 PLN, to maksymalny koszt kliknięcia w przypadku pobytu na 1 noc będzie równy 2 PLN. Jeśli pobyt obejmuje 3 noce, koszt kliknięcia wyniesie maksymalnie 6 PLN. Śr. CPC będzie odzwierciedlać pełną cenę, jaką płacisz za każde kliknięcie.”

Jeśli nie mamy pojęcia jaki może być średni koszt za kliknięcie słowa kluczowego, z pomocny okaże się Planer słów kluczowych dostępnego w panelu Google Ads. Za jego pomocą możemy wyestymować potencjalne stawki za kliknięcia dla danych słów kluczowych oraz sprawdzić dane historyczne.

CPC jako strategię ustalania stawek możemy ustawić w kampaniach searchowych, displayowych, produktowych czy tak jak we wcześniej wspomnianych, hotelowych. Google Ads rozwija się w kierunku coraz mocniejszej automatyzacji, dlatego w nowych rodzajach kampanii ustawiane ręcznie CPC jest już niedostępne. Np. w kampaniach inteligentnych nie możemy ustawić konkretnego CPC.

Jaką strategię wybrać?

Google obecnie rekomenduje ustawianie „ulepszonego CPC” . Takie rozwiązanie ma w teorii zwiększyć liczbę konwersji na naszym koncie. „Ta strategia zwiększa samodzielnie ustawione stawki w sytuacjach, w których prawdopodobieństwo sprzedaży lub innej konwersji na Twojej stronie jest większe, a zmniejsza je, gdy prawdopodobieństwo konwersji jest mniejsze.” Jeśli nie mamy ściśle założonej, określonej wartości CPC, której pod żadnym pozorem nie możemy przekroczyć, rekomendowanym ustawieniem jest eCPC (ulepszone CPC). Strategię warto zmieniać w procesie optymalizacji kampanii, na podstawie obserwacji danych, które kampania generuje.

CPM – cost per 1000 impressions

CPM – cost per 1000 impressions – to koszt jaki ponosimy za tysiąc wyświetleń reklamy. Reklamy typu CPM konkurują z reklamami płatnymi za kliknięcie czyli CPC na aukcjach reklam, tak więc tylko najskuteczniejsze reklamy będą pokazywane na stronach i takie które zaoferowały najwyższa stawkę za wyświetlenie. Stawka CPM musi być zawsze wyższa od stawki CPC, gdyż tylko część wyświetleń kończy się kliknięciem. Podam przykład: płacimy za CPM 10 PLN, CTR (Click Through Rate) wynosi 10%, czyli z tych 1000 wyświetleń – 100 to będą kliknięcia. Zatem za 100 kliknięć zapłacimy 10 PLN, czyli 1 kliknięcie będzie nas kosztować 0,1 PLN. Jeśli konkurencja określi swoje CPC na poziomie 1 PLN, to praktycznie pewne jest, że nasza reklama przegra w aukcji i nie wyświetli się użytkownikowi.

CPM czy vCPM?

CPM czy vCPM? Obecnie nie używa się CPM tylko vCPM (viewable cost per mile) czyli płacimy tylko wtedy, gdy użytkownik faktycznie widzi naszą reklamę. Także tutaj Google proponuje nam ulepszoną opcję CPM czyli tCPM - docelowy koszt tysiąca wyświetleń. Mamy tutaj sytuację jak w przypadku eCPC - koszt niektórych wyświetleń może być większy lub mniejszy od wyznaczonego tCPM, ale Google Ads będzie dążył do utrzymywania średniej wartości CPM kampanii na poziomie ustawionego tCPM lub niższym.

Kiedy go używać?

Ten rodzaj stawek jest najczęściej wykorzystywany w reklamach displayowych, a w szczególności w reklamach video. Ale co właściwie oznacza, że reklama została „faktycznie zobaczona/wyświetlona”? Według IAB Polska za widzialne (viewable) uznaje się te wyświetlenia, które spełniają następujące warunki:

  • w przypadku reklamy graficznej, co najmniej 50 proc. pikseli (czyli powierzchni reklamy) pozostaje w widocznym obszarze okna przeglądarki przez minimum 1 sekundę;
  • w przypadku reklamy wideo, co najmniej 50 proc. pikseli (czyli powierzchni reklamy) pozostaje w widocznym obszarze okna przeglądarki przez minimum 2 sekundy (czas odtwarzania filmu reklamowego).

CPA – cost per action

CPA – cost per action – określa nam koszt docelowego działania. CPA bazuje na konwersjach które mamy wyznaczone na koncie jako cele i na ich podstawie stara się dotrzeć do użytkowników, którzy nam „skonwertują” za możliwie najniższą stawkę.

Funkcja określania docelowej stawki CPA wykorzystuje dane śledzenia konwersji i historię konwersji w kampaniach. Określa ono optymalną stawkę kosztu kliknięcia za każdym razem gdy reklama może się wyświetlić.

Różne strategie przynoszą różne profity

Ustawiając strategię „maksymalizuj ilość konwersji” ustalamy koszt docelowego CPA. W początkowej fazie trwania kampanii lepiej nie ustawiać docelowego CPA (które jest konkretną kwotą), możemy zdać się na system który sam dobierze najlepszą wartość CPA. By taka strategia działała poprawnie, musimy również dostarczać systemowi odpowiedniej ilości danych na temat konwersji. Na koncie powinno dochodzić do co najmniej jednej konwersji dziennie.

presentation, statistic, boy

Budżet w przypadku CPA

Pamiętajmy, że Google zaleca aby w kampaniach w których korzystamy z docelowego CPA budżet stanowił wielokrotność CPA (CPA x 5/10/15 = budżet dzienny kampanii). Jeśli zależy nam przyspieszeniu optymalizacji kampanii ta wartość przez jaką mnożymy CPA musi być znacznie większa.

Jeśli nie wiemy jakie docelowe CPA ustawić, a bardzo zależy nam aby to zrobić, możemy skorzystać z symulatora docelowego CPA.

Google udostępnia nam wiele metod na podstawie których możemy określić docelowy koszt za reklamę. Jednak, widząc obecny trend do automatyzacji strategii określania stawek, warto przetestować je na swoich kampaniach, ponieważ w niedalekiej przyszłości możemy być zdani tylko na taki wybór.Dodatkowym narzędziem, z którego warto korzystać podczas tego procesu, jest Google Analytics.