Szkolenia marketingowe

Reklamy Ads to skuteczne narzędzie do promocji biznesu w internecie. Korzystać z nich może każdy, chociaż działania reklamowe będą tym skuteczniejsze, im lepiej poznamy tajniki systemów reklamowych, które służą do ustawiania kampanii. Wiedzę potrzebną do prowadzenia kampanii możesz zdobyć na dwa sposoby:
-
na własną rękę, zapoznając się z bazą wiedzy, którą przygotowaliśmy poniżej i systemem reklamowym google
-
poprzez internetowe szkolenia Google Ads SchoolUp, które prowadzą doświadczeni praktycy rynkowi z indywidualnym podejściem do uczestników szkolenia!
Reklama Google Ads
Skuteczność reklamy w Google Ads to wypadkowa kilku mniej i bardziej oczywistych czynników. Składa się na nią dobranie odpowiedniego formatu reklamy, zaopatrzenie w wartościowe treści, które odpowiedzą potrzebie użytkownika oraz określenie miejsca, w którym reklamy będą się wyświetlać.
Wynik jakości reklamy Google Ads
Po zsumowaniu wyników wszystkich elementów składowych reklamy i ich
analizie, Google Ads oblicza tzw. wynik jakości reklamy.
Jest to szacowana przez system jakość reklam, które zaprojektowaliśmy, a
także podpiętych pod nie stron docelowych oraz użytych w kampanii
keywordsów. Można powiedzieć, że odzwierciedla to, jak skutecznie reklamy
odpowiadają na potrzeby użytkowników. Mierzony jest w skali 1–10 (gdzie 1 to
wynik najgorszy, a 10 najlepszy). Im lepsze dopasowanie reklamy i strony
docelowej do zapytań użytkowników, tym lepszy wynik sumaryczny. Wyższy wynik
jakości pomaga uzyskać lepszą pozycję reklam Google Ads i niższe stawki za
kliknięcie.
Treść reklamy google ads w sieci wyszukiwania
Reklama tekstowa w Google Ads, składa się z kilku elementów. Każdy z tych elementów posiada limity długości, które mierzymy za pomocą liczby znaków (ze spacjami włącznie). Są to:
Nagłówek - jest to główna (jak sama nazwa wskazuje) oraz najbardziej widoczna część reklamy. Nagłówek wyszczególniony jest rozmiarem oraz pogrubieniem czcionki. To on rzuca się w oczy jako pierwszy i buduje pierwsze wrażenie. Nagłówek powinien jasno określić, czym jest firma lub przedstawić produkt lub usługę, którą oferuje reklamodawca. (Limit znaków - 30)
Wiersze tekstu reklamy - to właściwa treść reklamy, która składa się z dwóch linii tekstu. Wiersze powinny zawierać więcej informacji na temat oferty oraz zachętę, by klient odwiedził stronę internetową. Projektując treści reklam, miejmy na uwadze, że powinny one zawierać możliwie dużo znaków, tak, by teksty osiągały wyznaczony limit, bądź były tego bliskie. (Limit znaków - 90)
Wyświetlany adres URL - jest to link, który klienci zobaczą w reklamie w Google. Nie jest to rzeczywisty adres, na który użytkownicy będą przekierowani po kliknięciu reklamy. (Limit znaków - po 15 na każdą z dwóch ścieżek)
Docelowy URL - to strona, na którą użytkownicy trafią po kliknięciu reklamy.

Reklama Google Display Network
Reklama Google Display Network (w skrócie GDN) to tak zwane reklamy displayowe/banerowe, które wyświetlają się w sieci reklamowej Google (sieć reklamowa Google to zbiór współpracujących z nim stron) oraz wyszukiwarce google. Za pomocą tych reklam, możemy docierać do użytkowników, podczas gdy korzystają z milionów stron i aplikacji oraz z usług Google (np. YouTube i Gmaila). Kampanie w sieci reklamowej pozwala przyciągać uwagę klientów na etapie wkraczania na ścieżkę zakupową. Ten rodzaj kampanii umożliwia docierania do klientów, zanim ci zaczną szukać oferowanych produktów lub usług - otwiera lejek, którego kolejnym etapem mogą być np. kampanie produktowe. Takie działanie może mieć duże znaczenie przy tworzeniu i implementacji ogólnej strategii reklamowej.
Elastyczne reklamy displayowe w sieci wyszukiwania
Kampanie w sieci reklamowej korzystają z elastycznych reklam displayowych. Reklamy te automatycznie dostosowują swój rozmiar, wygląd i format do niemal każdego wolnego miejsca na reklamę i polepszają skuteczność kampanii, która ma prowadzić do zdobywania nowych klientów. Rola reklamodawcy polega na przesłaniu do Google Ads różnych zasobów, w postaci obrazów, nagłówków, logo, filmów oraz tekstów reklam, a algorytm sam eksperymentuje i dobiera optymalne kombinacje zasobów, których odpowiednie kompozycje pojawiać się będą w witrynach, aplikacjach na YouTube i Gmailu. W procesie tworzenia graficznych reklam elastycznych, otrzymujemy też możliwość bezpłatnego korzystania z biblioteki obrazów Google.
Formaty Reklam GDN w sieci reklamowej
Na jednym samym koncie Google Ads, a w niektórych przypadkach w tej samej kampanii, możemy wyświetlać wiele rodzajów reklam. Poza najczęściej wybieranym formatem GDN, reklamą elastyczną, możemy zdecydować się na używanie własnych banerów o określonych rozmiarach. Istnieje kilkadziesiąt dostępnych formatów reklam, które możemy wykorzystywać w działaniach marketingowych
Kwadratowe i prostokątne
200 × 200 Mały kwadrat
240 × 400 Pionowy prostokąt
250 × 250 Kwadrat
250 × 360 Potrójny szeroki ekran
300 × 250 Baner śródtekstowy
336 × 280 Duży prostokąt
580 × 400 Netboard
Wieżowiec
120 × 600 Wieżowiec
160 × 600 Szeroki wieżowiec
300 × 600 Reklama na pół strony
300 × 1050 Pionowy
Długi baner
468 × 60 Baner
728 × 90 Długi baner
930 × 180 Górny baner
970 × 90 Powiększony długi baner
970 × 250 Billboard
980 × 120 Panorama
Na urządzenia mobilne
300 × 50 Baner na urządzenia mobilne
320 × 50 Baner na urządzenia mobilne
320 × 100 Duży baner na urządzenia mobilne
Kampania remarketingowa
Remarketing służy do wyświetlania reklam osobom, które już trafiły do witryny bądź aplikacji. W kampaniach tych dostępne są dodatkowe ustawienia i raporty, dzięki którym możemy docierać do określonych użytkowników. Do wyświetlania reklam remarketingowych może służyć zarówno sieć reklamowa, jak i sieć wyszukiwania - to świetne narzędzie dla każdego e commerce.
Kierowanie remarketingu
Reklamy wyświetlane w ramach kampanii remarketingowej możemy kierować np. na użytkowników, którzy odwiedzili określone miejsce w witrynie, czy też spędzili na stronie wystarczająco dużo czasu. Tacy użytkownicy są już potencjalnie zainteresowani produktem bądź usługą, dlatego remarketing zwykle cechuje się wyższym od innych współczynnikiem konwersji.
Konfigurując remarketing warto ustawić tzw. capping, czyli dzienną częstotliwość wyświetlania reklam użytkownikowi. Jeśli odbiorca nie będzie mógł uwolnić się od śledzącej go reklamy, może zdarzyć się, że osiągniemy efekt odwrotny od zamierzonego i ta jedynie zniechęci go do odwiedzenia strony bądź dokonania zakupu.

Marketing w wyszukiwarkach
Marketing w wyszukiwarkach to jeden z najlepszych sposobów, by skutecznie zaprezentować w internecie ofertę, np. za pomocą systemu google ads. Działania te mają na celu uzyskanie jak najlepszych pozycji witryny w odpowiedzi na wpisywane przez użytkowników słowa kluczowe. Chociaż jest to olbrzymia dziedzina, na temat której powstał już nie jeden e book, to na marketing w wyszukiwarce składają się dwie główne gałęzie – SEO i PPC, czyli linki organiczne i kampanie płatne.
SEO – Search Engine Optimization
SEO (pozycjonowanie) jest procesem długofalowym, wymagającym konsekwentnego działania budującego pozycję w wynikach organicznych (niepłatnych) i reagowania na zmiany w algorytmach. Na treść i miejsce linku w wyszukiwarce wpływa struktura samej witryny, dlatego audyt jest nierzadko jednym z pierwszych zadań, pozwalającym wyłapać potencjalne trudności i pozyskać ogromną wiedzę nt. strony. O ile czynności poprawiające pozycję wymagają wkładu specjalistów, tak kliknięcia wygenerowane przez wysokie pozycje organiczne witryny są już bezpłatne – jest to dobra inwestycja.
PPC – Pay Per Click
Wykorzystując kampanie płatne w wyszukiwarce możemy określić, na jakie dokładnie potrzeby odpowiadamy i dopasować do nich odpowiedni komunikat, mający na celu zachęcenie potencjalnego klienta Twoją firmą. Ma to tę przewagę, że zależnie od puli keywordsów możemy dopasować treści reklamowe, nawet jeśli de facto kierujemy na tę samą podstronę naszej witryny. PPC charakteryzuje także spora dynamika treści – w przypadku akcji promocyjnych, zmiennej oferty, i innych powodów dla których chcielibyśmy zmieniać na bieżąco tekst reklamowy, warto postawić na marketing w Google Ads, gdzie można to zrobić z dnia na dzień i otrzymać fakturę VAT.
Jak podejść do marketingu w wyszukiwarce?
Marketing w wyszukiwarce jest tematem dosyć złożonym – do sprawnego działania wymaga nie tylko znajomości podstaw marketingu internetowego, ale także mechanizmów które kryją się za kampaniami Google Ads, takich jak ustalanie stawek, dobór keywordsów i treści, oraz wybór odpowiedniej strategii, uwzględniającej także nasze cele biznesowe. Mierzenie poszczególnych ważnych zdarzeń na witrynie jest warunkiem koniecznym, by można było skutecznie optymalizować i oceniać wpływ kampanii na biznes. Warto zatem przed rozpoczęciem działań wdrożyć odpowiednie rozwiązania analityczne, najlepiej z pomocą specjalisty - tutaj nie wystarczy dzień szkolenia. Natomiast to do naszej decyzji należy czy samą opiekę nad kampaniami reklamowymi powierzymy agencji czy podejmiemy się tego sami.
Jakie są rodzaje reklam w wyszukiwarce?
Podstawowe rodzaje to reklama tekstowa kierująca na stronę, reklama typu „tylko połączenie” oraz reklamy zakupowe. Reklama tekstowa pozwala na pozyskanie ruchu na witrynie oraz generowanie tam dalszych interakcji. Reklama typu „tylko połączenie” jest przydatna, kiedy głównym sposobem pozyskiwania kontaktów z racji rodzaju biznesu są telefony – znacząco upraszcza to wówczas proces generowania klientów. Reklama zakupowa za to opiera się na feedzie zakupowym zawierającym produkty z oferty e-commerce. Ma ona tę przewagę, że potencjalny klient widzi zdjęcie i cenę produktu jeszcze przed kliknięciem, a po jego wykonaniu trafia od razu na stronę danego produktu, co przekłada się na lepszą konwersyjność takiej reklamy.
Możliwości google adwords
Marketing w Google Ads oprócz marketingu w wyszukiwarce obejmuje także inne rodzaje kampanii, a tym samym możliwość zbudowania zasięgu, wywołania potrzeby, czy też ponownego dotarcia do już pozyskanych klientów. Możemy pokazać się z naszą ofertą w sieci reklamowej, na Youtube, w sklepie z aplikacjami i samych aplikacjach. Taka forma reklamy stanowi doskonałe uzupełnienie kampanii w wyszukiwarce.
Jak pozyskać wiedzę w temacie marketingu w wyszukiwarce?
W sieci jest sporo materiałów pozwalających na samodzielną naukę, np. tworzenie kampanii. Podstawy marketingu internetowego Google to przykładowy kurs z certyfikacją, który pozwala na poznanie najważniejszych kwestii dotyczących marketingu internetowego. Sama certyfikacja Google Ads także pozwala na zapoznanie się z mechanizmami prowadzenia kampanii w wyszukiwarce. Na tym nie kończą się możliwości - poza Google możemy sięgnąć po wiedzę i pomoc praktyków z doświadczeniem. Uczenie się marketingu w wyszukiwarce od praktyków wnosi całkiem nową jakość w prowadzone przez nas kampanie Google Ads – choćby dlatego, że nabywane z czasem doświadczenie przekłada się na dużo bardziej sprawną reakcję na nietypowe wydarzenia, większą pewność w podejmowaniu ryzyka w celu poprawy wyniku i odważnego testowania nowych rozwiązań.
Narzędzia Google Ads
Chcesz samodzielnie prowadzić kampanie reklamowe w ekosystemie Google i zastanawiasz się, jakie narzędzia są potrzebne, aby efektywnie realizować założenia działań, a tworzenie kampanii zajmie kilka chwil?
Przedstawiamy kilka najbardziej popularnych i skutecznych narzędzi Google Ads.

Google Ads Manager
Dawniej nazywany Ad Words Managerem, jest to panel reklamowy Google Ads służący do podglądu realizacji oraz edycji kampanii obecnych na kontach reklamowych. Umożliwianie tworzenie kampanii pokrywających cały ekosystem Google, m.in takich jak: kampanie Search, Display, kampanie w aplikacjach, kampanie Discovery oraz YouTube Ads. Dzięki obecności Smart Bidding, który przy pomocy algorytmów dobiera stawki w kampaniach reklamowych, powoli odchodzi się w kampaniach Google od manualnego biddowania kampanii i coraz częściej stawia na ich automatyzację.
Google Keywords Planner
Chcesz stworzyć listę keywordsów kampanii i zastanawiasz się, jak najlepiej dobrać słowa kluczowe? Bardzo pomocny w tworzeniu struktury kampanii będzie Google Keywords Planner - jego obsługi nauczysz się w kilka chwil, szkolenie potrwa dwie minuty. Planner Słów Kluczowych umożliwia sprawdzenie, jakie frazy miały największą ilość wyszukiwań w poszczególnych miesiącach poprzedniego roku oraz jak kształtowały się stawki za poszczególne słowa kluczowe. Narzędzie to umożliwia również estymację realizacji kampanii: sprawdzenie potencjałów w odniesieniu do ilości kliknięć i konwersji oraz poziomu średniego CPC w przypadku konkretnej listy keywordsów. Po wpisaniu kilku podstawowych słów kluczowych ze struktury Keyword Planner wyświetli propozycje wielu innych fraz o dobrej widoczności. Co więcej, Planner Słów Kluczowych pomoże w prześwietleniu strony docelowej i zaproponuje na tej podstawie słowa kluczowe pasujące do kampanii.
Google Ads Editor
Dawniej nazywany Edytorem Google Adwords. Absolutnie niezbędne narzędzie, gdy chcesz wrzucić rozbudowaną strukturę kampanii Google Ads na konto lub pracować nad kampanią offline. Umożliwia łatwe i szybkie tworzenie kampanii, a także edycję różnych elementów kampanii jednocześnie. Dzięki Google Ads Editor masz możliwość aktywowania setek słów kluczowych i grup reklam, dopasowania tekstów reklamowych za pomocą kilku kliknięć. Tworzenie reklam oraz dodawanie rozszerzeń, lokalizacji i innych cech do wybranych kampanii lub grup reklam, trwa kilka chwil. Masz możliwość kopiowania poszczególnych elementów ze starszych kampanii do tych nowopowstałych, co sprawia, że prace na koncie stają się bardziej wydajne, a pomiędzy kampaniami można poruszać się przy użyciu klawiszy strzałek.
YouTube Ads
Kampanie reklamowe wideo online docierają do użytkowników YouTube oraz partnerów wideo Google. Masz możliwość wyboru spośród różnych celów reklamowych, typów kampanii oraz formatów reklam. Kampanie wideo podobnie jak inne kampanie w systemie Google mogą oddziaływać na sprzedaż, ruch na stronie lub świadomość marki. Kampanie targetujemy przy pomocy tematów, keywordsów i danych demograficznych. Możesz wybrać między różnymi typami reklamy. Dostępne formaty reklamowe to możliwe lub niemożliwe do pominięcia In-Stream, krótkie maksymalnie 6-sekundowe bumpery reklamowe, reklamy In-Feed oraz reklamy Out-Stream, które wyświetlają się w witrynach i aplikacjach wypełniających sieć reklamową.
Szkolenia Google Ads
Stawianie pierwszych kroków na platformie Google Ads często wzbudza w użytkownikach mieszane uczucia. Z jednej strony wita nas niezwykle przyjazny, intuicyjny interfejs, a z drugiej kryją się setki funkcji, których zastosowanie często nawet przez długi czas pozostaje nam nieznane. Chociaż samo tworzenie kampanii wydaje się być proste, to dobranie właściwej grupy odbiorców, ustawienie dopasowania słów kluczowych, podpinanie list remarketingowych, korzystanie z narzędzi, jak planer słów kluczowych, śledzenie konwersji, optymalizacja kampanii oraz wiele innych kwestii wciąga nas w wir wyzwań, z którymi najczęściej radzimy sobie za pomocą rozwiązań, które w danym momencie są dla nas najprostsze do zaimplementowania.
Szkolenie zaawansowane
Na szczęście nasze początki korzystania z platformy Google Ads nie muszą wcale tak wyglądać, a optymalizacja kampanii nie musi wiązać się z dogłębną znajomością konta Ads czy Google Analytics! Dla tych, którzy chcą nauczyć się skutecznej optymalizacji, do dyspozycji mamy wiele szkoleń online, które pomagają nie tylko rozpocząć swobodne poruszanie się po systemie reklamowym, ale także doskonalić umiejętności. Wiele z nich jest darmowych, a spora część oferuje wystawienie certyfikatów poświadczających o zdobytych na szkoleniu umiejętnościach. Takie certyfikaty to świetny dodatek do CV - polecam każdemu! Niektóre szkolenia google ads prowadzą praktycy rynkowi, pracownicy agencji lub domów mediowych. Sposób przekazywania wiedzy jest przystępny i pomaga szybko zdobyć nowe umiejętności, nawet w dwa dni szkolenia.
Poniżej prezentujemy zbiór darmowych szkoleń dostępnych w internecie i skupiających się wokół platformy Google Ads, które pozwolą Ci oszczędzić stresu, a także przepalania pieniędzy na niesprawdzone i nietrafione działania reklamowe na Twoim koncie. Jakie szkolenie wybrać?
Skillshop
Skillshop oferuje rozbudowane kursy i szkolenia pomagające poszerzyć wiedzę o narzędziach oferowanych przez Google. Jednym z takich narzędzi jest Google Ads, a szkolenia związane z tą platformą pomagają doskonalić się w zakresie wszystkich rodzajów kampanii, od sieci wyszukiwania, po reklamy produktowe. Lekcje możemy wygodnie filtrować, korzystając z kryteriów takich jak poziom zaawansowania, czas, który chcemy poświęcić na naukę, czy możliwość otrzymania certyfikatu pod koniec szkolenia. Skillshop oferuje także serię filmików szkoleniowych, dla osób które cenią sobię taką formę przyswajania wiedzy.
Szkolenie google adwords: https://skillshop.exceedlms.com/student/catalog/list?category_ids=53-google-ads?use_local=true
Poziom: każdy
Certyfikat: Tak
Ocena użytkowników: między 4.5 a 4.8/5 (w zależności od modułu)
Google Internetowe Rewolucje - Podstawy marketingu internetowego
Kolejne szkolenie zostało przygotowane przez Google i oferuje zestaw materiałów mających pomóc osobom, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę w świecie marketingu internetowego. Samo szkolenie zajmuje około 40 godzin, a składają się na nie zbiory lekcji tematycznych i ćwiczenia praktyczne, a na koniec możemy rozwiązać test, w którym jeśli osiągniemy wynik pozytywny, zostanie nam wystawiony certyfikat poświadczający o zdobytej wiedzy. Co prawda, jak sama nazwa wskazuje, szkolenie nie skupia się jedynie na platformie Google Ads, jednak moduły kursu zawierają wiedzę potrzebną do jej podstawowego opanowania - taka wiedza przyda się np. przy tworzeniu kampanii. W ramach Rewolucji, znajdziemy również szkolenie z zakresu Google Analytics. Google prowadzi również szkolenia google ads w ramach Akademii Google Partners.
Szkolenie google ads: https://learndigital.withgoogle.com/internetowerewolucje/course/digital-marketing
Poziom: podstawowy
Certyfikat: Tak
Ocena użytkowników: Brak
SchoolUP - Szkolenie Google Ads
Jeśli priorytetem w naszym rankingu potrzeb jest rzetelna wiedza, pozwalająca na skuteczne prowadzenie kampanii Ads oraz analiza wyników w google analytics, a nie certyfikat, świetnym rozwiązaniem będzie skorzystanie ze szkoleń SchoolUP. Są one prowadzone przez ekspertów, którzy na co dzień zajmują się właśnie tworzeniem oraz optymalizowaniem kampanii w Google Ads. Tego typu szkolenie znajdziemy na stronie agencji Up&More lub na stronie Schoolup.pl. Eksperci zebrali tam również kompendium wiedzy, potrzebnej by zacząć swobodnie poruszać się po świecie reklamy internetowej.
Korzystając ze szkoleń Google Ads oraz Google Analytics, dowiesz się jak: tworzyć teksty reklamowe, obsługiwać systemy reklamowe, stworzysz swoją pierwszą kampanię, bądź zwiększysz liczbę konwersji. Możesz być nowicjuszem, bądź obsługiwać systemy Ads na poziomie zaawansowanym, szkolenia są dopasowane do umiejętności!
SchoolUp to indywidualne treningi z trenerami, a nie pakiet szkoleń, który ma przekazać jak najwięcej skondensowanej wiedzy przez dzień szkolenia.
Szkolenie: https://www.schoolup.pl/
Poziom: każdy
Certyfikat: Nie
LinkedIn Learning - Google Ads Essential Training
Junior czy marketing manager? LinkedIn Learning posiada szeroką ofertę
szkoleń z obsługi narzędzi przydatnych do rozwoju kariery zawodowej na wielu
stanowiskach. Jednym ze szkoleń, jakie znajdziemy na platformie, jest Google
Ads Essential Training, mające poprzez serię lekcji w formie wideo oraz za
pomocą praktycznych wskazówek, umożliwić użytkownikom opanować platformę
Google Ads. Każde szkolenie posiada transkrypt, który ułatwia przyswajanie
materiałów.
Szkolenie: https://www.linkedin.com/learning/google-ads-essential-training
Poziom: podstawowy
Certyfikat: Nie
Ocena użytkowników: 4.8/7
LinkedIn Learning - Advanced Google Ads
Szkolenie zaawansowane, oferowane przez LinkedIn Learning, tym razem dla bardziej zaawansowanych użytkowników. Możliwe jest przejście przez niego za darmo w ramach miesiąca próbnego korzystania z LinkedIn Learning Premium. Uczy zaawansowanych technik optymalizacji kampanii. Poza tym, pierwszy kurs na LinkedIn Learning jest darmowy, nawet bez wybierania opcji próbnego miesiąca, co pozytywnie wpływa na opinie uczestników. Po zakończonym szkoleniu możemy uzyskać certyfikat, który ukazuje się na naszym profilu LinkedIn.
Szkolenie: https://www.linkedin.com/learning/advanced-google-ads
Poziom: Zaawansowany
Certyfikat: Tak
Ocena użytkowników: 4.7/5
Metody rozliczeń w Google Ads
Poza szkoleniami, które znajdziemy w internecie, warto poszerzać swoją wiedzę śledząc nowinki z branży i być na bieżąco z artykułami publikowanymi przez ekspertów marketingu internetowego. Szczególnie zachęcamy do zapoznania się z treściami, które znajdziecie na blogu Up&More!
CPC, CPM i CPA – metody rozliczeń za reklamę w Google Ads
CPC – cost per click
CPC – cost per click – jest to koszt jednego kliknięcia w Twoją reklamę. W kampaniach w których mamy określony CPC podajemy jego maksymalną wartość, która nie powinna zostać przekroczona. Przeważnie jest ona niższa, a stawka jaką płacimy ostatecznie za kliknięcie jest nazywana „rzeczywistym CPC”. Oblicza się go dzieląc łączny koszt kliknięć przez liczbę kliknięć, bardzo logiczne 😊.
Ile powinno wynosić śr. CPC?
Ciekawostką jest, że w przypadku reklam hoteli śr. CPC może być wyższy niż maks. CPC, ponieważ maks. CPC jest mnożony przez liczbę nocy w planie podróży. „Na przykład jeśli maks. CPC wynosi 2 PLN, to maksymalny koszt kliknięcia w przypadku pobytu na 1 noc będzie równy 2 PLN. Jeśli pobyt obejmuje 3 noce, koszt kliknięcia wyniesie maksymalnie 6 PLN. Śr. CPC będzie odzwierciedlać pełną cenę, jaką płacisz za każde kliknięcie.”
Jeśli nie mamy pojęcia jaki może być średni koszt za kliknięcie słowa kluczowego, wtedy możemy skorzystać z Planera słów kluczowych dostępnego w panelu Google Ads, tam dostaniemy informację o maksymalnym i minimalnym CPC tego słowa.
CPC jako strategię ustalania stawek możemy ustawić w kampaniach searchowych, displayowych, produktowych czy tak jak we wcześniej wspomnianych, hotelowych. Ogólnie widzimy, że są to „starsze” typy kampanii. W kampaniach inteligentnych nie możemy ustawić konkretnego CPC.
Jaką strategię wybrać?
Google obecnie rekomenduje ustawianie „ulepszonego CPC” w tych samych rodzajach kampanii, jest to niejako dodatkowa opcja, która ma na celu zwiększenie liczby konwersji na naszym koncie. „Ta strategia zwiększa samodzielnie ustawione stawki w sytuacjach, w których prawdopodobieństwo sprzedaży lub innej konwersji na Twojej stronie jest większe, a zmniejsza je, gdy prawdopodobieństwo konwersji jest mniejsze.” Jeśli nie mamy ściśle założonej, określonej wartości CPC, której pod żadnym pozorem nie możemy przekroczyć, rekomendowanym ustawieniem jest eCPC (ulepszone CPC). Strategię warto zmieniać w procesie optymalizacji kampanii.
CPM – cost per 1000 impressions
CPM – cost per 1000 impressions – to koszt jaki ponosimy za tysiąc wyświetleń reklamy. Reklamy typu CPM konkurują z reklamami płatnymi za kliknięcie czyli CPC na aukcjach reklam, tak więc tylko najskuteczniejsze reklamy będą pokazywane na stronach i takie które zaoferowały najwyższa stawkę za wyświetlenie. Stawka CPM musi być zawsze wyższa od stawki CPC, gdyż tylko część wyświetleń kończy się kliknięciem. Podam przykład: płacimy za CPM 10 PLN, CTR (Click Through Rate) wynosi 10%, czyli z tych 1000 wyświetleń – 100 to będą kliknięcia. Zatem za 100 kliknięć zapłacimy 10 PLN, czyli 1 kliknięcie będzie nas kosztować 0,1 PLN. Jeśli konkurencja określi swoje CPC na poziomie 1 PLN, to praktycznie pewne jest, że nasza reklama przegra w aukcji i nie wyświetli się użytkownikowi.
CPM czy vCPM?
Obecnie nie używa się CPM tylko vCPM (viewable cost per mile) czyli płacimy tylko wtedy, gdy użytkownik faktycznie widzi naszą reklamę. Także tutaj Google proponuje nam ulepszoną opcję CPM czyli tCPM - docelowy koszt tysiąca wyświetleń. Mamy tutaj sytuację jak w przypadku eCPC - koszt niektórych wyświetleń może być większy lub mniejszy od wyznaczonego tCPM, ale Google Ads będzie dążył do utrzymywania średniej wartości CPM kampanii na poziomie ustawionego tCPM lub niższym.
Kiedy go używać?
Ten rodzaj stawek jest najczęściej wykorzystywany w reklamach displayowych, a w szczególności w reklamach video. Ale co właściwie oznacza, że reklama została „faktycznie zobaczona/wyświetlona”? Według IAB Polska za widzialne (viewable) uznaje się te wyświetlenia, które spełniają następujące warunki:
-
w przypadku reklamy graficznej, co najmniej 50 proc. pikseli (czyli powierzchni reklamy) pozostaje w widocznym obszarze okna przeglądarki przez minimum 1 sekundę;
-
w przypadku reklamy wideo, co najmniej 50 proc. pikseli (czyli powierzchni reklamy) pozostaje w widocznym obszarze okna przeglądarki przez minimum 2 sekundy (czas odtwarzania filmu reklamowego).
CPA – cost per action
CPA – cost per action – określa nam koszt docelowego działania. CPA bazuje na konwersjach które mamy wyznaczone na koncie jako cele i na ich podstawie stara się dotrzeć do użytkowników, którzy nam „skonwertują” za możliwie najniższą stawkę.
Funkcja określania docelowej stawki CPA wykorzystuje dane śledzenia konwersji i historię konwersji w kampaniach. Określa ono optymalną stawkę kosztu kliknięcia za każdym razem gdy reklama może się wyświetlić.
Różne strategie przynoszą różne profity
Ustawiając strategię „maksymalizuj ilość konwersji” ustalamy koszt docelowego CPA. W początkowej fazie trwania kampanii lepiej nie ustawiać docelowego CPA (które jest konkretną kwotą), możemy zdać się na system który sam dobierze najlepszą wartość CPA.
Budżet w przypadku CPA
Pamiętajmy, że Google zaleca aby w kampaniach w których korzystamy z docelowego CPA budżet stanowił wielokrotność CPA (CPA x 5/10/15 = budżet dzienny kampanii). Jeśli zależy nam przyspieszeniu optymalizacji kampanii ta wartość przez jaką mnożymy CPA musi być znacznie większa.
Jeśli nie wiemy jakie docelowe CPA ustawić, a bardzo zależy nam aby to zrobić, możemy skorzystać z symulatora docelowego CPA.
Google udostępnia nam wiele metod na podstawie których możemy określić docelowy koszt za reklamę. Jednak, widząc obecny trend do automatyzacji strategii określania stawek, warto przetestować je na swoich kampaniach, ponieważ w niedalekiej przyszłości możemy być zdani tylko na taki wybór. Dodatkowym narzędziem, z którego warto korzystać podczas tego procesu, jest Google Analytics.
